مسائل حاشیه‌ای ترمز آموزش‌وپرورش بروجرد است

شهر ایما – گروه جامعه: شهاب روزبهانی مدیر جوان و باانگیزه آموزش‌وپرورش بروجرد که مدتی است سکان هدایت این نهاد مهم آموزشی را در دست گرفته هرچند در ابتدای ورودش به این اداره اقدامات ضربتی‌اش در جابجایی مدیران به مزاج برخی فرهنگیان خوش نیامد اما توانست با ابتکار عمل و استفاده از الگوهای برتر آموزشی کشور تغییرات اساسی در بدنه آموزش‌وپرورش بروجرد ایجاد کند، تغییراتی که تا این زمان کسی جرأت اجرای آن‌ها را نداشت.

حالا روزبهانی با دستی پر از اقدامات انجام‌شده‌اش میهمان ما شده تا از موفقیت‌ها و برنامه‌هایش بگوید و دغدغه اولیای دانش‌آموزان را در خصوص مسائل آموزشی و پرورشی رفع نماید.

در ادامه گفت‌وگوی شهر ایما را با مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد می‌خوانید:

 دلیل فاصله گرفتن آموزش‌وپرورش بروجرد از موقعیت ممتاز گذشته‌اش چیست؟

در یک دهه گذشته مسائل سیاسی در انتصاب‌های آموزش‌وپرورش بیشتر حاکم بود و کمتر به کارایی و عملکرد مهارتی مدیران مدارس و یا کارشناس و عوامل اداری توجه می‌شد که این امر سبب فاصله گرفتن آموزش‌وپرورش بروجرد از موقعیت و ارزش اصلی خود شده است.

باید با برنامه حرکت کرد تا بستر کار فراهم شود و این امر نیازمند همراهی و همدلی مردم در کنار فرهنگیان است تا شرایطی در مدارس ایجاد شود که جایگاه مسائل آموزشی و پرورشی در آموزش‌وپرورش تقویت شود.

 علت کاهش درصد قبولی‌های کنکور این شهرستان در سال‌های اخیر چیست؟

این امر یکی از نشانه‌های ضعف عملکرد آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر بوده و علاوه بر آن امتحانات نهایی سال سوم دانش‌آموزان و جایگاه بروجرد بین شهرستان‌های استان شاخصه‌هایی هستند که ضعف عملکرد آموزش‌وپرورش را محسوس کرده است.

باید آموزش‌وپرورش در اولویت‌های اصلی شهر برای فراهم‌سازی بستر آموزش بهتر و پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی قرار گیرد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت است.

برنامه‌های آموزش‌وپرورش بروجرد در راستای ارتقا آموزش‌وپرورش چگونه است؟

یکی از برنامه‌هایی که در سطح کلان کشور در حال انجام است مدارس تعالی است که این مدارس شرایطی را فراهم می‌کند که هر مدرسه‌ای با توجه به واقعیت‌ها و شرایط خود برای پیشرفت آموزش‌وپرورش با توجه به استعدادهای موجود در این مدارس شامل دانش‌آموزان، اولیای و معلمان و منابع مالی برنامه‌ریزی کند.

این برنامه  به‌نوعی در بروجرد جلوتر از برنامه کشوری آغازشده و بحث آموزش مدیران، معاونان و معلمان انجام‌شده و در مقطع ابتدایی برگزاری کارگاه‌های متعدد، فعال کردن گروه‌های آموزشی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف تدریس معلمان، نظارت بر عملکرد مدیران مدارس، عوامل آموزشی و برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان، ساماندهی نیروها با توجه به تخصص‌های آن‌ها، برگزاری دوره‌های انگیزشی کنکور و طراحی سؤال با توجه به حیطه‌های یادگیری دانش‌آموزان ازجمله این برنامه‌هاست.

 کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش بروجرد تا چه میزان جدی است؟

این اتفاق امری است که به‌تدریج در طول سال‌های گذشته به وجود آمده است و با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش بروجرد قدمتی بالا دارد در مقطعی تعدادی از معلمان فارغ‌التحصیل مراکز تربیت‌معلم جذب آموزش‌وپرورش شدند و در بازه‌ای از زمان با افزایش بازنشستگی‌ها کمبود نیرو بیشتر شد و علاوه بر این تقاضای بالا برای انتقالی برخی نیروها به شهرهای دیگر سبب کمبود نیرو در بدنه آموزش‌وپرورش بروجرد طی سال‌های گذشته شده است.

علاوه بر کاهش استخدامی‌ها در کل کشور، مراکز دانشگاه فرهنگیان چند سالی تعطیل شد و آموزش‌وپرورش با کمبود معلم مواجه شد که پس‌ازآن دانشگاه فرهنگیان جایگزین این مراکز شد و بین این دو فاصله افتاد و خروجی این دانشگاه‌ها کم شد.

با توجه به گستردگی و حجم بالای دانش‌آموز این کمبود در بروجرد محسوس بود حال‌آنکه در برخی مناطق استان مازاد نیرو وجود دارد اما در بروجرد کمبود نیرو به‌ویژه در مقطع ابتدایی و نیروهای مشاوره در مدارس وجود دارد که بسیاری از مدارس از وجود نیروهای مشاوره بی‌بهره هستند که با توجه به شرایط و آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود مشاور در مدارس لازم و ضروری است.

در برخی مدارس نیروهای خدماتی نیز کم است و تلاش می‌شود مجوزهای لازم برای جذب نیرو اخذ شود اما تاکنون این کمبودها جبران نشده است.

 نقش دانشگاه فرهنگیان بروجرد در تربیت نیروهای موردنیاز آموزش‌وپرورش بروجرد چیست؟

امسال به دانشگاه فرهنگیان بروجرد سهمیه کمتری برای جذب نیرو تعلق گرفت که این امر منعکس شد تا از ظرفیت این دانشگاه بیشتر استفاده شود.

با توجه به شرایط دانشگاه فرهنگیان با فعال‌سازی ظرفیت آن می‌توان از وجود نیروهای علاقه‌مند بومی استفاده کرد و کمبود نیروهای آموزش‌وپرورش بروجرد را جبران کرد.

 آیا برای ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس برنامه‌ای دارید؟

ارزیابی درسی دانش‌آموزان به‌صورت نرم‌افزاری و یا دستی در برخی مدارس انجام می‌شود.اما آموزش‌وپرورش بروجرد به مدیران خلاق و توانمندی نیاز دارد که بتوانند با استفاده از ابزار روز کار کنند، برای ما کار مهم است نه مسائل سیاسی، جناحی، سابقه و مدرک تحصیلی افراد بلکه کارایی نیروها مهم است که اگر این اقدامات خروجی خوبی داشته باشد می‌توان برنامه‌ریزی صحیح انجام داد.

اما نباید فراموش کرد که در حوزه تعلیم و تربیت امور به‌صورت دفعی و یک‌باره انجام نمی‌شود و باید بستر آرام‌آرام فراهم شود.

مردم نیز در این زمینه باید بیشتر کنار آموزش‌وپرورش باشند و از این سیستم مطالبه و با مدارس همراهی کنند و روی فرزندان خود نظارت تحصیلی داشته باشند.

 برای آموزش عمومی خانواده‌ها جه برنامه‌ای دارید؟

استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. خانه و مدرسه باید در کنار هم باشند و اولیا باید در این رابطه توجیه شوند.

نباید نقش مردم را کمرنگ کرد و مردم را از آموزش‌وپرورش منها کرد، باید تلاش کرد مردم را به آموزش‌وپرورش نزدیک کرد تا بر مسائل آموزشی و پرورشی نظارت کنند و کمکی برای آموزش‌وپرورش باشند بنابراین یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که بر استفاده از آن تأکید می‌شود انجمن اولیا و مربیان است که به شکل کاملاً قانونی در مدارس سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

باید تلاش کرد مردم در کنار آموزش‌وپرورش باشند و به این نکته واقف باشند که به این سیستم کمک و برنامه‌هایش را باور کنند.

 آیا توانسته‌اید انسجام مدیریتی را در زیرمجموعه آموزش‌وپرورش ایجاد کنید؟ 

امروز به لطف خدا همدلی خیلی خوبی در مدیریت آموزش‌وپرورش بروجرد وجود دارد البته نیاز به تعدیل بیشتری برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی‌شده وجود دارد اما خوشبختانه وفاق عمومی به نسبتی قابل‌قبول حاصل‌شده و افرادی که احساس کرده‌اند نمی‌توانند این مجموعه را همراهی کنند تلاش می‌کنند با این مجموعه همراه شوند.

تیم مدیریت آموزش‌وپرورش بروجرد با همراهی و همدلی آمادگی اجرای برنامه‌های خود را دارد تا با نگاه علمی و برنامه محور بی‌جهت و پراکنده‌کاری نشود. باید نگاه سیستمی در آموزش‌وپرورش حاکم باشد، خوشبختانه نیروها نیز به همین شکل هستند و تلاش می‌شود آموزش‌وپرورش را وارد مسائل حاشیه‌ای که ترمز این نهاد است، نکنیم.

 پرورش در مدارس بروجرد چقدر جدی گرفته می‌شود؟

پرورش نیاز به آموزش دارد و نمی‌توان گفت نقش مسائل پرورشی از آموزشی پررنگ‌تر باشد، پرورش ارائه برنامه‌هایی است که شیوه درست زندگی کردن را به دانش‌آموزان یاد می‌دهد تا شهروندی سالم برای جامعه باشند.

ما می‌خواهیم انسان تربیت کنیم بنابراین مسائل مهارتی و پرورشی دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد اما نباید تمام مسئولیت‌ها را روی دوش آموزش‌وپرورش نهاد چراکه دانش‌آموز از ۲۴ ساعت شبانه‌روز حداکثر ۶ ساعت در مدرسه و ۱۸ ساعت در محیط خانه و جامعه است. بنابراین نباید کم‌کاری تربیتی دانش‌آموزان را تماماً متوجه آموزش‌وپرورش کرد.

یکی از معضلات موجود این است که خانواده‌ها بهترین امکانات را برای فرزندان خود در سنین پایین فراهم می‌کنند اما به همین اندازه که به خرید امکاناتی نظیر گوشی و تبلت توجه می‌کنند به خرید یک کتاب و آموزش مسائل زندگی توجهی ندارند.

نقش آموزش‌وپرورش در آموزش اولیای دانش‌آموزان چگونه است؟

آموزش‌وپرورش به‌عنوان متولی امر آموزش در جامعه باید بحث آموزش اولیا را از اولویت‌های کاری خود قرار دهد و به دلیل پر کردن این خلأ باید اولیا را نیز آموزش دهد.

یکی از مشکلاتی که درزمینهٔ برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه اولیا وجود دارد این است که آن‌ها به بهانه‌های مختلف تمایلی به حضور در انجمن اولیا ندارند. بنابراین باید زمینه‌های مشارکت اولیای دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود و از آن‌ها تنها انتظار کمک‌های مالی نداشت.

اگر آموزش‌وپرورش درست شود جامعه هم درست می‌شود و می‌توان امیدوار بود دیگر لایه‌ها و سطوح جامعه اصلاح شود بنابراین همه باید تلاش کنند آموزش‌وپرورشی پویا، بانشاط و سرحالی داشته باشیم. نباید مردم از زیر بار مسائل آموزش‌وپرورش شانه خالی کنند.

نگاه هماهنگ و جامع و کلان نگر باید به آموزش  پرورش شود تا وضعیت آسیب‌های اجتماعی و آموزش اصلاح شود.  وقتی آموزش‌وپرورش مورد بی‌مهری قرار گیرد دیگر سطوح جامعه نیز رشد نمی‌کند باید تلاش کنیم تا آموزش‌وپرورش به اولویت نخست مردم تبدیل شود.

نقش آموزش‌وپرورش در اعتمادسازی میان مردم چگونه است؟

یکی از دغدغه‌های ما اعتمادسازی در میان مردم است. یکی از علت‌های بی‌اعتمادی مردم به آموزش‌وپرورش این است که نتوانسته‌ایم به‌خوبی برای مردم شفاف‌سازی کنیم و این هنر یک مدیر است که شرایط را برای جذب مردم و ارتباط گرفتن با آن‌ها و سازمان‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها فراهم سازد.

مشکل نیروهای غیربومی در آموزش‌وپرورش بروجرد چگونه رفع می‌شود؟

یکی از دغدغه‌های مردم وجود نیروهای غیربومی در آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد است که برای رفع این نگرانی که برنامه وزارتی است استان‌ها بوم بندی شده‌اند به‌طور مثال استان لرستان را به چهار بوم تقسیم کرده‌اند که بوم چهار آن شامل شهرهای بروجرد، اشترینان، ازنا، الیگودرز، دورود و سیلاخور است که درزمینهٔ استخدام و جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با توجه به سهمیه و نیازی که دارند تعریف می‌شوند که این موضوع در آزمون ادواری دور قبل لحاظ شد.

انتهای پیام/

 

 

ارسال دیدگاه

*